Vragen?







Wij verwerken uw persoonsgegevens conform het Privacybeleid van Hermans-Wirix Advocaten.

Hoe schrijf je een ontslagbrief?

31 augustus 2018

Joren

Joren Janssen

Specialist in arbeidsrecht

Vragen?

Ontslag geven in het kader van een arbeidsovereenkomst kan in vele vormen en maten. Een cruciaal element is natuurlijk de kennisgeving ervan in de vorm van een tekstdocument, bij voorkeur een aangetekende brief (dit is verplicht als je als werkgever ontslag geeft). Maar wat moet er nu zeker in zo’n document staan?

De inhoud is voor een deel vrij te bepalen, maar voorzie zeker het volgende:

  • Je naam en adres;
  • De naam en het adres van je werkgever/werknemer;
  • De datum waarop de brief wordt opgemaakt;
  • De startdatum en de duur van de wettelijke opzegtermijn;
  • De vermelding dat je de arbeidsovereenkomst wil beëindigen/opzeggen;
  • Je handtekening en eventuele hoedanigheid.

Let hier zeker mee op, want als niet alles wat de wet vereist in de brief staat kan deze nietig en dus niet geldig worden verklaard!

Denk eraan dat indien de arbeidsovereenkomst al loopt van vóór 1 oktober 2014, de opzegtermijn uit twee delen zal bestaan door de gewijzigde wetgeving (maanden en weken).

De reden van het ontslag moet niet gegeven worden als je de werknemer bent. Als werkgever ben je ook niet verplicht de reden meteen mee te delen, maar weet dat je werknemer nadien wel nog een verklaring kan eisen en je deze moet kunnen geven.

 

We geven voor elke partij een voorbeeld:

 

Voorbeeld werknemer

Aan bvba Was Wit

Gieterijstraat 52

3720 Kortessem

 

Tongeren, 13 maart 2018

Geachte meneer Pauwels

Middels huidig schrijven wens ik mijn arbeidsovereenkomst, afgesloten op 25 mei 2014, op te zeggen. De opzegtermijn zal ingaan op 19 maart 2018 en zes weken duren.

Met vriendelijke groeten

Jan Modaal

Zonnestraat 50

3700 Tongeren

 

Voorbeeld werkgever

Aan de heer Jan Modaal

Zonnestraat 50

3700 Tongeren

 

Kortessem, 13 maart 2018

Geachte heer Modaal

Middels huidig schrijven moeten wij met spijt meedelen dat wij uw arbeidsovereenkomst, afgesloten op 25 mei 2014, willen opzeggen.

De reden van de opzeg is de geminderde hoeveelheid werk binnen onze onderneming.

De opzegtermijn zal ingaan op 19 maart 2018 en twaalf weken duren.

Wij zullen u voor zover nodig bijstaan bij het zoeken naar een nieuwe betrekking.

Met vriendelijke groeten

Guy Pauwels

Zaakvoerder bvba Was Wit

Gieterijstraat 52

3720 Kortessem

 

Heb je hulp nodig bij het opstellen van een brief of stelt er zich een probleem met een ontslag? Contacteer ons gerust.

 

Joren Janssen

 

 

© Hermans-Wirix 2019